Annonse

Fushion Oslo

Fushion Oslo
12. september 2019 lep@freemindsmedia.com

12. september 2019

Fushion Oslo

Tekst: Lea Petrine
Foto: Fay Skogstad

I slutten av august gikk Fushion Oslo, Norges nye mote- og kunstfestival, av stabelen for første gang. Fushion redefinerer tradisjonelle visningsplattformer innen kunst og mote og hadde et fullpakket program med utstillinger, motevisninger, presentasjoner, panelsamtaler og musikk. Vi har tatt en snakk med Adam og Eva som gjorde hår til visninger og kunstsamarbeid før og under festivalen.

Fushion Oslo er et nytt samarbeid mellom Oslo Runway og Collective Oslo Fashion Art Festival. Adam og Eva har tidligere jobbet med begge parter.

– Vi kjenner jo begge konseptene godt og har samarbeidet meget bra med både Ditte (Oslo Runway) og Hilde (Collective Oslo Fashion Art Festival), sier Charlotte Kolltuft, leder i Adam og Eva Akademiet.

Hun er positiv til det nye konseptet og føler dette er veien å gå.

– Det er fantastisk at man kan samkjøre og samarbeide på tvers av bransjer som faktisk er veldig «hånd i hanske».

Selv har hun i 9 år jobbet med både Oslo Fashion Week, Oslo Trend, Oslo Runway og nå Fushion.

– At det nå er en felles arena hvor mote og kunst, i tillegg til musikk, møtes ser vi utelukkende positivt på. Man må se nye veier og tenke annerledes og langsiktig, sier Charlotte.

Adam og Eva hadde noen hektiske dager ukene før festivalen, det var mye som skulle koordineres og brikker som skulle falle på plass.

– Det er en prosess å finne riktig hårstylist til de forskjellige designerne. Vi har jobbet lenge med dette, så vi har en del frisører og designere som naturlig passer sammen, noe som er en styrke for alle parter, forteller Charlotte.

I forkant må de finne ut av alle looks og hva som fungerer. Assistenter til de forskjellige teamene skal finnes, hvilke produkter som skal benyttes til de ulike frisyrene skal planlegges, alt praktisk som oppmøtetider og backstagekoordinering skal være i boks.

Eirik Thorsen, kreativ leder i Adam og Eva, forteller at når de jobber med visninger er det designerens inspirasjon og visjon for kolleksjonen som er det viktigste utgangspunktet for hårlooken.

– Ofte har designeren tydelige retningslinjer, andre ganger blir det opp til oss å tolke.

Eirik mener det er viktig å huske på at når man jobber med denne type visning er ikke håret i fokus, men det skal fremheve følelsen designeren ønsker å formidle med kolleksjonen sin.

Eirik Thorsen var teamleder for Tonje Plur sin visning. 
Modellene skulle se ut som de hadde vært lenge i skogen, eller danset hele natten. Godt brukt og svett hår var inspirasjonen.

Anne Karine Thorbjørnsen valgte å vise hennes SS20-kolleksjon gjennom en presentasjon av foto.
Tonje Dahlen fra Adam og Eva stod bak håret. 

Sigrid Hesla Breie var teamleder under Michael Olestad sin visning. Håret skulle være en «gritty slickback». 

Visningen til Michael Olestad ble vist i form av at modellene løftet store fotografier fra en tidligere fotoshoot med bilder tatt av Jakob Landvik. Looken skulle derfor gjenspeile bildene. 

Inger Lise Moa var teamleder for designer Sara Skogøy hvor tematikken for visningen var «syden» og håret skulle være stort og voluminøst.

Christine Colombo var teamleder for designer Elisabeth Stray Pedersen/Moiré hvor looken skulle være veldig naturlig og teksturert.

Charlotte Kolltuft kan fortelle at Fushion Oslo gikk veldig fint og som planlagt, mye takket være supre team og godt forarbeid.

Hvilke hårtrender kan vi forvente å se mer av i fremtiden?
De tydeliste hårtrendene for SS20 er; statement braids, sweat looks, glam waves, low ponytails, centre parting og bruk av accessories, forteller Eirik Thorsen.