Annonse

I kulissene: 650 timer med hår

I kulissene: 650 timer med hår
24. mai 2017 bal@freemindsmedia.com

24. mai 2017

I kulissene: 650 timer med hår 

Bak storproduksjonen Edda på Det Norske Teatret jobber maskør- og parykkmakere. Her skapes karakterene gjennom sminke og hår.

Bak storproduksjonen Edda på Det Norske Teatret jobber maskør- og parykkmakere. Her skapes karakterene gjennom sminke og hår.
Foto: Lesley Leslie-Spinks 

Til maskeavdelingen på Det Norske Teatret kommer maskører og skuespillere hver dag på jobb. Avdelingen har store lyse vinduer, friske blomster på bord og hyller, samt svarthvitt sikksakk mønstrede stoler. Stemningen er småkaotisk her nå. De er nemlig midt i forberedelsene til en uvanlig forestilling.

– Edda er kulturarv, sier Tonje Lie Nauff (36). Eddadiktningen representerer den norrøne poesien. Forestillingen tar for seg Livets tre, Balders død og Ragnarok med mer. Edda regisseres av den verdenskjente teaterregissøren Robert Wilson – som har tatt hår til et nytt nivå.

– Det finnes ingen større. Peer Gynt satte han opp her for 12 år siden, med tung scenografi og kostymedesign. Det var mitt første stykke som maskør, minnes Nauff.

Edda regisseres av den verdenskjente teaterregissøren Robert Wilson - som har tatt hår til et nytt nivå.
– Vi skaper karakterer litt etter litt. Det er maskøren som avgjør hvordan den skal se ut, sier Tonje Lie Nauff. 

PRIKKEN OVER I-EN
Klargjøringen for Edda krever at ingen er fashionably late. Det tar vanligvis 20 minutter i sminken. Denne gangen tar det halvannen time både før og etter forestilling fordi håret må pålimes og fjernes igjen.

– Skuespillerne er nødt til å komme presis, sier Nauff, fagansvarlig for maskeavdelingen. Det piper i telefoner, og inn kommer skuespillerne én etter én. Gjertrud Jynge setter seg og puster i et rør tilkoblet en colaflaske med varmtvann. Dette for å varme opp stemmen. Hodet hviler inntil en hudfarget skumgummipute mens maskørene tryller henne til Volva, en kvinne med spådomsevner.

Hun smiler tappert fra et hvitmalt ansikt. Langs sminkebordet sitter etterhvert skuespillere på begge sider. De sminkes og friseres. Fuskelapper med sminkeresultat henger ved speilet. Alt er likt en vanlig salong, helt til det påsettes store grønne ører, og høye øyenbryn. Som prikken over i-en pålimes de mest tenkelige spenstige parykker.

Bak scenen på Det Norske Teateret ligner en vanlig salong, helt til det påsettes store grønne ører, og høye øyenbryn. Som prikken over i-en pålimes de mest tenkelige spenstige parykker.
Bak scenen på Det Norske Teateret ligner en vanlig salong, helt til det påsettes store grønne ører, og høye øyenbryn. Som prikken over i-en pålimes de mest tenkelige spenstige parykker.

STORPRODUKSJON
Hovedscenen har plass til 700 publikummere. Det er ofte fullt hus. Under teateroppsetningen er parykkmakerne bak i kulissene. Der er det mørkt. Men alle får også se selve forestillingene.

– Vi må se om fargenyanser og kvalitet stemmer, og sluttresultatet er morsomt å se etter å ha sittet med arbeidet lenge, sier hun. Parykkmakerne jobber skift. – På dagtid produserer vi parykker, og om kvelden skaper vi karakterene. Vi har alt fra hals og opp, sier 36-åringen.

Arbeidet med produksjonen startet i april i fjor. Premieren var i mars. – Vi har lagt sminke og laget parykker. Seks dager på scenen før en premiere er normalen. Men nå har vi øvd i fem uker! Det er veldig gøy, sier fagavdelingslederen. Gipsavstøpninger av skuespillernes hoder står på bakrommet. De brukes mest til øreavstøpninger og bald-cap.

– Vi baker ører hver dag, sier Nauff lattermild. Av og til også avklipte hoder. Men hver
dag lager vi bald-cap, en maske som skjuler håret når skuespilleren skal se skallet ut, sier hun. I Edda er Odin en skallet Elvis, etter idé fra amerikaneren, Wilson. – Masker lager og endrer karakterer. Det liker vi, og skuespillerne blir veldig takknemlige, sier hun.

Dagene er lange for maskør- og parykkmakerene, på dagtid produserer de parykker, og om kvelden skapes karakterene.Det tar halvannen time for skuespillere å få på seg parykk og sminke før hver Edda-forestilling. Og like lang tid å få det av igjen. Normalt er det gjort på 20 minutter. 

ASIATISK HÅR
Til Edda har de hentet hår på den italienske fabrikken Giambertone. Der arbeider en håndfull damer som karder, veier, renser og farger hår. Til Sicilia reiser nordmennene hvert femte år eller sjeldnere.

– Kan ikke alt kjøpes, må noe lages. Ferdigkjøpt er for det meste syntetiske parykker. Derfor henter vi masse naturhår til lager. Det er ekte asiatisk hår. Asiatisk hår har absolutt best kvalitet med tykke hårstrå som tåler gjenbruk, forteller hun. Parykkmakerne knytter hvert enkelt hårstrå. Omtrentlig blir det like mange hår som på et ekte hode, godt over 100 000 hårstrå per parykk.

– Nå knytter vi litt om hverandre, siden produksjonen er så stor. Én parykk tar 50 timer å lage. Til sammen har vi brukt 650 timer bare på Edda! sier hun.

Edda regisseres av den verdenskjente teaterregissøren Robert Wilson - som har tatt hår til et nytt nivå.
Foto: Lesley Leslie-Spinks 

ERFAREN PARYKKMAKER
Maskør- og parykkmakerfaget er en del av kulturarven og dermed verneverdig. – Det er en liten bransje, kanskje 40 maskør og parykkmakere i Norge. Vi klipper mindre enn vi farger, samt styler og har mye håroppsett, forteller Nauff. For å bli maskør- og parykkkmaker må du være frisør, ha makeup, i tillegg til svennebrev i faget.

– Nå er det bare damer her. Vi ønsker menn, skyter Torild Ødegård Bratten inn. Hun begynte i yrket i 1985, og har vært med å skape karakterene til en rekke av våre folkekjære skuespillere, blant andre Harald Heide Steen. Lenge fantes en mannlig kollega, men han
flyttet til Mexico og startet Bed & Breakfast.

– Kanskje jeg skal besøke han snart, nå som jeg blir pensjonist, smiler hun. I mai fyller hun 70 år, og slutter på dagen. – Da er det ikke lov til å holde på lengre, sier hun og fortsetter; Da jeg begynte som parykkmaker, måtte man ikke være frisør. Men jeg har lært meg det gjennom flere år. Jeg trodde ikke jeg skulle bli og bli, men yrket er så gøyalt og variert at her slutter man ikke, understreker hun.

Torild Ædegård BrattenEdda regisseres av den verdenskjente teaterregissøren Robert Wilson - som har tatt hår til et nytt nivå.
Til venstre, den erfarne parykkmakeren Torild Ødegård Bratten. Til høyre, Tonje Lie Nauff. 

GRENSESPRENGENDE
Fagavdelingsleder Nauff mener fashion frisører vil passe til å jobbe hos dem. – Enten så har du det eller ikke. Det kan være noe for dem som liker catwalkshow, har gode kunnskaper om form- og stilhistorie, og vil noe mer enn vanlig. Vi holder oss oppdatert på mange uttrykk blant annet fra fantasisjangeren. Kreativitet er veldig viktig.

Viktigst er likevel at alt ser realistisk ut, sier hun. Å være maskør- og parykkmaker skal ikke være noe bedre enn frisør. – Vi er bare en annen yrkeskategori. En kan være verdens flinkeste frisør, men ikke ønske om å gi den ekstra delen, påpeker hun.

Fagavdelingsleder Nauff mener fashion frisører vil passe til å jobbe hos dem og kreativitet er veldig viktig.Det er hverken norrøne guder eller vikinger som står på scenen under Edda, men skapninger som på andre måter speiler nåtidens konflikter.

INFORMASJON:
Maskør- og parykkmakeren bearbeider hår og parykker. De lager også skjegg, bart og bryn med videre. I tillegg bygger de neser, ører, hele ansikter til dyr og mennesker, samt alle typer masker. Maskøren står for hele uttrykket på hår, ansikt og løse masker. De er en del av den kunstneriske prosessen ved for eksempel en teater-, TV- eller filmproduksjon. 

Les også: Hair Magazine i samarbeid med Salon International

{gallery/galleryblock?galleryid=738}

Tekst: Guri Haram
Foto: Trond A. Isaksen 

Denne artikkelen kan også leses i Hair Magazine, 1. utgave 2017. 


ANNONSE