Annonse

Instagram-tips for frisører og salongeiere!

Instagram-tips for frisører og salongeiere!
17. oktober 2019 lep@freemindsmedia.com

17. oktober 2019

Instagram-tips for frisører og salongeiere!

Tekst: Hilde Palladino

En av våre sterkeste markedsføringskanaler i dag er Instagram. Men det er ikke nok å legge ut halvdårlige bilder av ditt og datt. Det ligger nemlig mye tid og tanker bak en suksessfull profil. Hvilke kunder er det du vil lokke til deg? Og hva er det de ønsker å se? Her kommer noen tips for å øke ditt kundesegment gjennom din Instagram-profil.

Som frisør eller salongeier er det flere ting du kan gjøre for å øke kundesegmentet ditt. Det handler om at eksisterende og potensielt nye kunder ser deg og husker deg. Instagram bør være et sted hvor du viser dine styrker, enten det er som colorist, langthår eller klipp, men også tenke på den du ønsker å trekke til salongen. Hva er det hun eller han ønsker å se?

Instagram har gått fra å være en app vi delte øyeblikksbilder på til en kraftig markedsføringsplattform som kjendiser, store konsern som Apple og Google og små nisjebutikker kaster seg over. Ofte med ulik suksess. For det er slutt på den tiden da man kunne poste hva som helst og få tusenvis av følgere over natten. Heldigvis. Nå er det den som skiller seg ut som får følgere. Til gjengjeld er disse følgerne ofte lojale. Likevel er det ikke alle som greier å konvertere disse lojale tilhengerne til kunder.

For en salong er det fristende å vise frem de nyeste og mest kreative fargekombinasjonene, det gjør jo Instagram kontoen lekker. Det kan gjøre at man får mange følgere, men er det de riktige følgerne? Er det de som faktisk kommer i salongen og legger igjen penger?

Det viktigste du som frisør gjør er dermed å vite hvem du henvender deg til. Er du langthår- eller fargeekspert deler du selvfølgelig bilder av dette. Er du derimot en salong hvor de fleste ’bare vil føle seg nydelig på håret’ bør hovedtyngden av bilder og videoer vise nettopp dette.

Det betyr ikke at du ikke skal vise de nyeste trendene. Men jobben til Instagram kontoen din er å gjøre potensielle kunder trygge. De skal tenke at – ’besøker jeg denne salongen får jeg akkurat det jeg er ute etter.’

Det grunnleggende:

1. Vakre bilder er viktige

Det betyr ikke at du trenger proft fotoutstyr, men å investere i en ringblits eller annet godt lys er lurt. I en tid hvor mange poster gode bilder på Instagram kan du ikke være dårligere. Tenk at Instagram kontoen din skal være like profesjonelt som firmaet. Instagram er vår nye web-site. Det betyr at minst 80% av bildene bør være av høy kvalitet. Dvs. godt lys og skarpe bilder.

2. Unngå filter

Mange bruker samme filter for gjenkjennelseseffekt, men pass på filter der du ønsker å vise den virkelige hårfargen kunden kan forvente. Optimalt bør du redigere bildene så lite som mulig. Må bildene lysnes litt bruk en redigeringsapp som Lightroom. Sjelden eller aldri filter. Velg heller et fargetema eller stil slik at vi kjenner igjen akkurat din salong.
Om du synes arbeid med bilder er vanskelig kan det være lurt be om samarbeid med en lokal fotograf eller student. Mange ønsker bilder til sin Instagram konto.

3. Miljø

Bruk en ren bakgrunn, men ta gjerne noen bilder eller videoer i salongen med speil og mennesker i bakgrunnen. Det er da viktig å stille dybdeskarphet, håret skal alltid være hovedfokus. Skal kontoen vise en livsstil kundene kan kjenne seg igjen i ta gjerne bilder ute, på café eller i bybilde. Når du viser en livsstil unngår du også at Instagram kontoen får en katalogfølelse. Miks heller kontoen med detaljfoto, how-to-videoer og produktfoto.

4. Hva poster du?

Før og etter – Husk å ha før-bilde først og så sveip til etter-bilde. Aldri duo-visuals det gjør kontoen rotete.
How-to-video – Vis alt fra enkle fletter kunden kan gjøre selv, til farger og stylingtips. Det gjør at følgere bruker kontoen din aktivt og du får bedre synlighet.
Behind-the-scenes – Video og film fra salongen. Som følgere vil vi bli kjent med menneskene bak.
Kunder – Vis bilder av ekte mennesker. De fleste av følgerne er ikke modeller. Vi vil se bilder og videoer vi kan kjenne oss igjen i.
Inspirasjon – Hva inspirerer deg? Vis oss nye produkter du som frisør selv bruker og fortell oss hvorfor.

ANNONSE