Annonse

Årets fargetrend: Naturlig glans

Årets fargetrend: Naturlig glans
2. oktober 2019 lep@freemindsmedia.com

02. oktober 2019

Årets fargetrend: Naturlig glans

Tekst: Camilla Svensson
Foto: Camilla Svensson & L’Oréal Professionnel

Naturlig glød og glans har vært en del av trendbildet innen hudpleie og makeup en stund og nå vil flere og flere ha samme effekt i håret. L’Oréal Professionnel har sett trenden komme og lanserer derfor den nye fargen Majirel Glow; en glansfull, transparent farge med masse glans som passer til nordisk hår.

Hair Magazine var på plass når 20 nordiske toppfrisører og 20 influensere var samlet i København for å delta i en content lab á la L’Oréal Professionnel der de skulle bli kjent med de nye permanente fargene, Majirel Glow. Formiddagen ble brukt til å teste fargen på ulike baser og på ettermiddagen ble frisørene satt på prøve når alle influenserne fikk en ny, personlig tilpasset farge.

«Spot on» til nordisk hår
Med på arrangementet var også Lars Gejlager, Nordic Technical Manager, som representerte de nordiske landene i L’Oréals internasjonale produktutviklingsgruppe. Hans viktigste oppgave er å passe på at alle nye produkter er tilpasset etter det nordiske markedet til tross for at L’Oréal er et fransk firma. – Jeg har selv vært med og validert de lyse nyansene i Majirel Glow her i København, så jeg vet at de er «spot on» til de nordiske kundene, forteller Lars.

Kvinner i dag vil ha en farge som ser naturlig ut og med naturlig så mener de en glansfull, sunn overflate med en subtil farge som hverken er for gul eller for trist. For en kolorist betyr det en multitonet og nøytralisert farge som gir håret en naturlig dybde. Majirel Glow er en ny type kjølig, 20 nordiske toppfrisører og 20 influensere deltok i L’Oréal Professionnels content lab der de fikk teste de nye Majirel Glow. 15 gjennomskinnelige farger som viser de naturlige skiftningene i håret samtidig som håret tilføres glød og glans.

– Mange etterspør i dag et farget resultat men at det samtidig ser naturlig og solkysset ut, det er det Majirel Glow gjør.

Fra Asia til Europa
Den nye teknologien i Majirel Glow er dog ikke ny internt i L’Oréal-konsernet. Teknikken har blitt brukt i Asia i mange år men nå har den blitt utviklet og tilpasset til det europeiske markedet.

– Asiatisk hår har som regel en vakker, mørk, naturlig farge i seg selv men der vil kundene gjerne ha et mykere resultat som er litt mer harmonisk til hudtonen. Teknologien finnes altså i to ulike versjoner og i høst lanseres ti nyanser som er tilpasset til lyse baser som vi oftest har i stolen i Norden.

– Vår gjennomsnittsbase i Norden er generelt en sekser og teknologien for de lyse basene gjør at vi får enda mer naturlig resultat. I tillegg til de ti nyansene lanseres også en fargeløs «clear».

– Clear skal brukes som et viktig verktøy for å gjøre resultatet naturlig men vi har retningslinjer for hvor mye som kan brukes samtidig som nyansenes personlighet blir bevart. Det kan sammenlignes med om man overdoserer maten sin med krydder så endres man hele opplevelsen av retten.

Førbilde

Etterbilde

Naturlig resultat
Det som skiller Majirel Glow fra andre permanente farger er at fargepigmentene er mer konsentrerte og basen er mindre.

– Vi får altså noe som virkelig kan nøytraliseres men på grunn av at vi ikke har den kompakte basen blir det lettere å se på og oppleves derfor mer naturlig.

En stor grunn til at balayageteknikken har fått så stort gjennomslag er fordi etterveksten blir veldig naturlig. Det er også det som er tanken bak de nye fargene fra L’Oréal Professionnel – avhengig av applikasjonsteknologi og opplysningsnivå gir Majirel Glow et resultat som ser naturlig ut samtidig som håret blir levende og får fantastisk glans uten en tydelig ettervekst.

Instagramvennlige navn
Bubble Kiss, Frozen Rosé, To the Moon and Back, Pollution Ash, Artic Moon og Vigin Glow. Alle de herlige navnene i den nye Majirel Glow er inspirert av makeup. Da L’Oréal skulle navngi nyansene ba de sitt Instagram-samfunn om hjelp for å finne det som passet best.

Denne artikkelen ble publisert i Hair Magazine 3. utgave 2019.

ANNONSE