Annonse

Pej gruppen – Slik får du en trendy salong

Pej gruppen – Slik får du en trendy salong
28. september 2017 bal@freemindsmedia.com

28. september 2017

Pej gruppen – Slik får du en trendy salong

Høsten 2017 byr på flere trendretninger innen interiør. Akkurat det kan være noe å tenke på når du utformer salongen og kjøper inn produkter. Stillhet, ærlighet og opprørske tilnærminger er nøkkelbegreper.
Løsningene skal dessuten bære preg av konstruktivitet, ettersom kunder vil ha det enkelt, ifølge pej gruppen, Skandinavias ledende trendinstitutt. Andre viktige stikkord er: ærlighet, stillhet, terrazzo, rebell, multifunksjon, soner og natur.

Matthew Curtis i Rosewood London har fokus på vintage og dekadens, med en intim og lukseriøs atmosfære som forener hår med spa-opplevelseMatthew Curtis i Rosewood London har fokus på vintage og dekadens, med en intim og luksuriøs atmosfære som forener hår med spa-opplevelse. Foto: WGSN


Ærlige materialer
Når trendinstituttet kommer med nøkkelord som «ærlighet», kan det i overført betydning være autentisitet hva gjelder produktkvalitet og utforming. Dette fordi forbrukerne søker mot det ekte som en motreaksjon på alt digitalt. I materialene gjenspeiles eksempelvis det ærlige i glassets gjennomsiktighet, og blir derfor videre en komponent i trendproduktene. Noe som passer inn med dette bildet er patinerte overflater, sammen med lett glass, og tyngre tekstiler, ifølge Rikke Skytte, kreativ leder i pej gruppen.
– Ærlighet og konstruktive løsninger kan oppnås via enkel, ren innredning med elementer fra en svunnen tid, sier hun.

Kreativ leder i pej gruppen Rikke SkytteRikke Skytte er kreativ leder i pej gruppen, som blant annet er kjente for sine halvårlige trendkonferanser, avholdt i over 30 år i Norge og Danmark. Foto: pej gruppen.

Sunt hår
I motebildet sees også ærlighet, her gjennom naturlig sminkede catwalkmodeller, med kompensasjon i form av rebelsk hår. Ifølge pej gruppen er rebell ett av nøkkelordene framover. Mens sunnhet er det altoverskyggende skjønnhetsidealet.
– Sunt hår, naturlighet og personlighet! Passende hårprodukter har naturlige ingredienser med naturemballasje, for eksempel i mørkt tre, sier hun.
Hva gjelder hårets utseende, bør man tenke i retning urmennesket.
– Blankt, glatt, «wet look» og naturlige striper hører med. Forestill deg også stammemennesker med fletter, sier hun.

Sunt og naturlig hår i motebildetMørkt tre er trendy og naturlig
Håret skal først og fremst uttrykke sunnhet og naturlighet ifølge de nyeste trendene. Hårprodukter skal gjerne ha naturlige ingredienser i naturemballasje, for eksempel i trendy mørkt tre. Foto: Healthy Hair / New Gym-garden house

Terrazzo
Komposittmaterialer, to eller tre sammensatte materialer som utfyller hverandre, kommer for fullt.
– Selve uttrykket likner terrazzo, forklarer Rikke.
Terrazzo, ett av verdens første gulvmaterialer, kom med antikken. Som gulv er sementmosaikken svalt og lett å rengjøre. Terrazzo brukes også i trappeoppganger eller i for eksempel vasker. Som kun et grafisk mønster brukes designen på alt fra iPhone case, putetrekk til tøyvesker og såpestykker.

Skap en oase
Et annet trendy grep er å skape soner i frisørsalongen.
– Frisørkunder vil ha rolige områder, med personlig stemning og masse planter, som en grønn oase, forteller den kreative lederen.
Populære planter er ifølge Plantasjen blant annet monstera, kaktus, sukkulenter og fikentrær. De kan dyrkes i terrarium og glasspotter som henges opp, samt plasseres i ulike høyder. Flerårige og lettstelte sukkulenter med kaktus i en plantekasse laget av tre, fylt med naturstein, mose og sand, kan også være en dekorasjonsidé.

Trendy terrazzo-uttrykkUttrykket til terrazzo spås å komme for fullt. Foto: Besler & Sons

Konstruktivisme
Planter er konstruktivt fordi det gir et bedre inneklima.
– Velg rene produkter og konstruktive løsninger, instruerer Rikke. Tenk krysskanal ved å tilby flere kundeopplevelser. Dette kan være alt fra kaffe, massasje, og til og med fotmassasje. Å gi kundene flere valg betyr også at man kan ha en liten butikkdel der man selger klær.
– Gi flere løsninger, men færre konsentrerte valg innenfor hver kategori. Alt-i-alt blir tilgangen på kjøpsopplevelser dermed lettere og mer konstruktiv, forteller hun.

En skreddersydd håropplevelse kombinert med en lukseriøs spa-følelse gir kundene mest ut av sitt besøkEn skreddersydd håropplevelse kombinert med en lukseriøs spa-følelse gir kundene mest ut av sitt besøkRosewood London har ikke bare et lekkert interiør, men kundene styles også etter de siste catwalk-trendene. En skreddersydd håropplevelse kombinert med en lukseriøs spa-følelse gir kundene mest ut av sitt besøk. Foto: WGSN

Kikk til Japan
Japanerne er både gode på å fange stillheten, renheten og å være teknologisk nyskapende. Har du vært i Japan, kjenner du godt til deres måte å tenke inndeling ved hjelp av båser. De kan også finne på å koble teknologi, natur og renhet, ved å benytte berøringsfrie toaletter sammen med sildrende vann-lyder i baderommet, for eksempel.
– Bli inspirert av japanske frisørsalonger. Se hvordan et enkelt og varmt interiør kan skape luft, rom og ro. Innred salongen enkelt som en personlig stue med et lounge-område. Miks med det dekadente, og vurder også å dekorere taket som et alternativ, sier hun.
Det futuristiske skal ikke være kjølig, men heller funksjonelt og hjelpe kunden.
– For eksempel med multifunksjon i form av et møbel eller speil, legger hun til.
Og sist men ikke minst, må vi ikke glemme fargene.
– Mørke farger, og lyse støvete, kommer nå i trendbildet. Vektlegg særlig dyp blå, lilla og brun, blandet med lys støvet grå og kamel, avslutter hun.

Tekst: Guri Haram

Denne artikkel kan også leses i Hair Magazine utgave 2, 2017.


ANNONSE