Annonse

Samlet om skjønnhet på Health & Beauty messe

Samlet om skjønnhet på Health & Beauty messe
21. februar 2018 bal@freemindsmedia.com

21. februar 2018

Samlet om skjønnhet

Messetid er tiden for mange nye synsinntrykk, prøving og opplevelser. For tolvte gang ble Health & Beauty messen avholdt.

Det myldret av helse- og skjønnhetsinteresserte på Fornebu under Health & Beauty 2018. Og ifølge arrangøren gikk de i break even da besøkstallet fordelt på de tre dagene kom på over 11.000. Nytt av året er at messearrangøren har gitt fagbesøkende gratis inngang over alle dagene.

– Messen er populær blant frisører med tanke på show av hårtrender fra scenen, sier Kari Tveranger, messearrangør.

Hun håper å få i stand en enda større håravdeling til neste år. I år hadde Nikita en egen hårlounge, og flere stands tilbød hårstyling.

– Hår hører med til beauty, sier hun.

Kari Tveranger er messearrangør og redaktør i Spabeauty.Kari Tveranger er messearrangør og redaktør i Spabeauty.

Health & Beauty messen hadde besøkstall på 11.000 i løpet av helgen. Fredagen hadde 4.200 registrerte fagbesøkende.Health & Beauty messen hadde besøkstall på 11.000 i løpet av helgen. Fredagen hadde 4.200 registrerte fagbesøkende.

Speedstyling for alle
Forbi mange boder, og innerst i lokalet deler Hair Magazine stand med På Håret. Her får alle som ønsket seg en speedstyling nettopp det.

Linn Blystad fra Oslo, er en av de heldige besøkende.

– Jeg er veldig fornøyd. Da jeg kom hadde jeg rett hår, nå er det bølger i det, sier 24-åringen før hun poserer med ryggen til fotografen.

Frisør Cathrin Bernvald forteller at en speedstyling tar om lag en halvtime. 

– Vi har tørrsjampo, eventuelt kan man betale for vask i tillegg. Vi tar drop-in, men som regel er det lurt å bestille på forhånd, spesielt til dager som fredager og lørdager, sier hun.

Ifølge frisøren er det fler og fler som kjenner til konseptet de tilbyr ved deres 20 salonger i Oslo-området.

Linn Blystad fra Oslo ble ny på håret. Linn Blystad fra Oslo ble ny på håret. Linn Blystad fra Oslo ble ny på håret. – Nei, jeg skal ikke på byen i kveld, ler hun.

Loddet ut diamantpinsett
Mot midten i lokalet står øyebrynstylist-stjernen Fred Hamelten. For anledningen lodder han ut en diamantpinsett til verdi 21 000 kroner. Den består av 19 karat gull i tillegg til «konjakkdiamanter», som har brunoransje farge.

– Jeg har solgt 120 diamantpinsetter fra før. Den dyreste jeg har til salgs er priset til 40 000 kroner, forteller Fred.

I 2012 laget han en diamantpinsett til popstjernen, Rihanna.

– Den hadde en verdi på 65 000, med 33 diamanter og 18 karat gull. Da takket hun meg på Twitter, smiler han.

Øyebrynstylist-stjernen Fred Hamelten var til stede på messen.Fred Hamelten hadde med pinsetter av eget merke på messe.
Øyebrynstylist-stjernen Fred Hamelten var til stede på Health & Beauty messen. 

Mose som trendprodukt
Det er mer salong-inspirasjon å hente på messen. På en stand med interiørprodukter er det ustilt store plater med mose. Et stort trend-produkt ifølge interiørverdenen.

Bjørn Dingstad som eier Norske Moseprodukter, er også tilstede på årets messe. I Norge merker han godt en økende trend for mose i interiøret.

– Mose har lyddempende egenskaper og absorberer lukt. Det er bra for inneklimaet, sier han.

Han mener at mose egner seg godt til frisørsalonger.

– Det fjerner ioner i luften, og absorberer 80 prosent støy i lokaler. Man kan ha mose som helvegg, romskiller eller «maleri» i ulike farger. Det er ingen grenser for hva man kan finne på, sier han.

Norske Moseprodukter er komponentleverandør, det vil si at de kun leverer selve mosen. Hjelp til kreativ mose-bruk kan man få fra interiørdesignere som Bocata Import.

Mosekongen Bjørn Dingstad eier Norske Moseprodukter som omsetter for nesten 30 millioner i året.Mosekongen Bjørn Dingstad eier Norske Moseprodukter som omsetter for nesten 30 millioner i året.Mosekongen Bjørn Dingstad eier Norske Moseprodukter som omsetter for nesten 30 millioner i året.

Superfood i salongen
Nordic Superfood by Myrberg, har framtidstro på frisørbransjen. De tilbyr nå «hair-shots» som salongen kan få i kabinstørrelse, på størrelse med sjampoflasker.

– Mange frisørsalonger benytter seg ikke fullt ut av makten de har over kundens oppmerksomhet, som gjerne oppholder seg opp til tre timer i en salong, sier Linda Myrberg, gründer og CEO i superfood-firmaet.

Hun forteller at frisører kan oppnå mer salg ved å tilby kunder råsaftkonsentrat med sitt innhold av vitaminer og antioksidanter som bedrer hårets helse. De har også et kollagen-produkt som kan blandes i samme vann.

– Når du får en shot kan du kjøpe med deg et produkt hjem. Det blir ikke det samme som med kaffe. Frisører bør tenke grønnere og nåtid. Jeg tror trenden for frisører er at de finner et marked for å påvirke kundens hårhelse, sier hun.

Kollagen blandes i vannet sammen med superfood-juice. – Det gir kundene noe annet enn kaffe under klippen, og de kan kjøpe med seg produktene hjem, forteller gründeren i Nordic Superfood by Myrberg.Kollagen blandes i vannet sammen med superfood-juice. – Det gir kundene noe annet enn kaffe under klippen, og de kan kjøpe med seg produktene hjem, forteller gründeren i Nordic Superfood by Myrberg.

Tekst: Guri Haram
Foto: Patricia Egardsson

 


ANNONSE