Annonse

Spis deg til et sterkt og sunt hår

Spis deg til et sterkt og sunt hår
16. august 2019 lep@freemindsmedia.com

16. august 2019

Spis deg til et sterkt og sunt hår

Tekst: Alexandra Malmborg

En viktig faktor for å få et sterkt og friskt hår er det vi stapper i oss. En del stoffer i mat bidrar på forskjellige måter til at både ditt og kundenes hår blir bedre og tykkere og mer holdbart. Her kan du også lese om fem vitaminer og stoffer som er viktig å få i seg for å gi håret en boost. Vi gir også noen nytte ernæringstips som både er sunne og vitaminrike.

Vitamin B
B-vitaminer booster immunforsvaret som gjør at hårsekkene kan beskytte seg mot frie radikaler og produsere hår mer effektivt. Mat med mye B-vitamin er kjøtt, egg og advokado.

Tips! En eggmatpakke med avokado er en bra og nyttig lunsj å spise i salongen.

Vitamin E
Vitamin E bidrar med nødvendige oljer til kroppen som gjør at håret holder seg fuktig og mykt. Mat som inneholder vitamin E er vegetabilske oljer, frø, nøtter og oliven.

Tips! Ha en pose nøtter (helst usaltede) som snacks i salongen. Det er både raskt og enkel å stappe i seg når magen begynner å rumle.

Biotin
Biotin er en vitamin som hjelper cellene å binde fettsyrer og hemoglobin. Dette hjelper kroppen med å produsere et sterkere og mer resistent hår. Mat som inneholder mye biotin er brun ris, egg og havregryn.

Tips! Start dagen med havregrynsgrøt. Tilsett også litt bær og fersk frukt for å få et ekstra tilskudd av vitaminer og antioksidanter.

 

Vitamin C
Mat som er rik på vitamin C gir immunforsvaret en ekstra boost, som fremmer økt hårvekst. Bære og sitrusfrukter inneholder mye vitamin C.

Tips! En appelsin er et bra mellommåltid å ha med i salongen, spesielt ettersom den kan skrelles eller skives i forveien. En smoothie med frukt og bær kan også forberedes på morgenen og taes med i salongen.

Magnesium
Magnesium fremmer blodsirkulasjonen i hårsekkene, som hjelper med å produsere mer hår. Mat som er rik på magnesium er gresskarfrø, spinat, fisk og fullkornsprodukter.

Tips! Spis fullkornsbrød og grove knekkebrød i stedet for lyst brød. Legg også frø i grøten eller strø det over frokostyoghurten.

 

ANNONSE